ردپای آب

/ آبان ۲۲, ۱۳۹۷ / بدون دیدگاه / در آب / توسط

ردپای آب

نگاهی به مصرف آب در زندگی روزانه

سرانه مصرف آب در یک روز یا یک سال چه مقدرا می باشد؟

برای محاسبه این عدد، علاوه بر مصرف آب در زندگی روزمره (آشامیدن، نظافت، پخت‌و‌پز، شست‌و‌شو و…) باید مصارف دیگر را هم در نظر گرفت، مثل آب مورد نیاز برای صنایع فولادسازی، تولید محصولات کشاورزی و حتی ارسال یک بسته از طریق پست!

ردپای آب مقدار آب مصرف شده برای تولید هر محصول یا ارائه خدمتی را در زندگی روزانه ما بیان می کند و از 3 حوضه تشکیل شده است: سبز، آبی و خاکستری.

این اجزا در کنار هم یک تصویر کلی را از منابع آبی اعم از سحطی و زیر زمینی که مصرف شده‌اند را ترسیم می کنند.

ردپای آبی: عبارت از آب سالمی که از منابع سطحی مثل چشمه ها و منابع زیر زمینی برای تولید محصولات یا ارائه خدمات فردیو اجتماعی مورد استفاده قرار گرفته است.

ردپای سبز: عبارت از آب باران و برف (به طور کلی منابع آب ناشی از بارش) که در عمق خاک نفوذ می کند و توسط گیاهان مصرف یا از سطح آن تبخیر می شود. این ردپا به طور اختصاصی به کشاورزی، باغبانی و محصولاتی که از طریق جنگل ها تولید می شود، ارتباط دارد.

ردپای خاکسری: ردپای خاکستری عبارت است از آب آلوده ای که با تولید تمام محصولات و ارائه خدمات فردی و اجتماعی به‌وجود می آید و همچنین ابی که برای رقیق‌سازی آلودگی ها برای رسیدن به حد استاندارد مورد نیاز است.

واقعیاتی در مورد ردپای آب

  • تولید یک کیلوگرم گوشت گاو حدود 15 هزار لیتر آب نیاز دارد که 93 درصد آن جزء ردپای سبز، 4 درصد ردپای آبی و 3 درصد ردپای خاکستری است.
  • برای تولید یک همبرگر سویا حدود 160 لیتر آب نیاز است در حالی که برای تولید یک همبرگر با گوشت گاو حدود هزار لیتر آب مصرف می شود.
  • سرانه ردپای آب هر فرد چینی در سال حدود 1070 متر معکب است 10 درصد آن در خارج از مرزهای این کشور مصرف می شود (به‌واسطه واردات کالا، محصولات کشاورزی و خدماتی که در سایر کشورها تولید و ارائه شده‌اند).
  • سرانه ردپای هر فرد ژاپنی در سال حدود 1380 متر معکب است که حدود 77 درصد آن خارج از مرزهای ژاپن اتفاق افتاده است.
  • سرانه مصرف هر فرد آمریکایی حدود 2840 متر معکب است که حدود 20 درصد آن خارج از مرزهای ایالات متحده به مصرف رسیده است.
  • تفکیک ردپای آبی هر فرد نشان می دهد که 74 درصد آن ردپای سبز، 11 درصد ردپای آبی و 15 درصد ردپای خاکستری است. و حصولات کشاورزی 92 درصد ردپای آبی هر فرد را تشکیل می دهد.
  • کمبود آب حداقل برای یک ماه از سال بر زندگی حدود 2.7 میلیارد نفر از انسان ها تاثیر گذار است.

منبع: waterfootprint.org

نوشته های مرتبط

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.