سپتک و شرکت های آبفا

/ تیر ۱۹, ۱۳۹۸ / بدون دیدگاه / در IoT - آب / توسط

سپتک و شرکت های آبفا

جهان بطور فزاینده ای به دنبال انطباق و استفاده از فناوری‌های جدید برای بهبود کیفیت زندگی و همچنین کاهش تاثیر فعالیت های انسانی و الگوهای مصرف در محیط زیست است. از طرفی در دسترس بودن آب سالم، تقاضای روزافزون آن در مناطق شهری و جمعیت رو به رشد شهرها، هزینه برای مدیریت انتقال آب، ذخیره‌سازی، تصفیه، توزیع و صدور صورتحساب برای مصرف، مسائلی جدی در کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه هستند. تغییرات سریع در شیوه زندگی و افزایش ظرفیت توزیع نیز بر مصرف آب و هزینه های مربوط به ملزومات بخش فاضلاب تاثیرگذار بوده است.

شرکت‌های آبفا بطور سنتی به مدیریت توزیع آب به عنوان یک وظیفه حساس با رویکرد بشردوستانه نگاه می کنند که گاهی اوقات منجر به هزینه‌های غیرموجه مدیریت آب و توافق بر نرخ‌های یکسان میان دسته های مختلف مصرف کنندگان می شود. همانطور که می دانید درآمد اصلی شرکت های آبفا از طریق صدور صورتحساب بر روی مصرف مشترکین بوده است. این شرکت ها سعی می کنند بیشتر هزینه های سرمایه ای خود از قبیل نصب دستگاه های جدید و تعمیر و نگهداری را از اندازه‌گیری مصرف و صدور صورتحساب بدست بیاورند.

خوشبختانه استفاده از ارتباطات و زیرساخت فناوری اطلاعات برای بخش خدمات مشترکین و درآمد طی دهه گذشته توسط شرکت های آبفا انجام شده است. اما این بخش معمولا داده‌های زنده مصرف را از حجم انبوه کنتورهای آب دریافت نمی کند. به نظر ما روش سنجش توزیع آب هوشمند بخصوص برای کشورهایی همانند ایران با سرمایه گذاری محدود در زیرساخت ها و درگیر با رشد جمعیت و گسترش آمیب مانند زیستگاه های شهری می تواند مناسب باشد. راهکار پیشنهادی ما به استفاده از اینترنت اشیاء برای اندازه گیری آب در کنار یک اپلیکیشن رابط برای مصرف کننده متکی است.

ارتباطات داده های اندازه گیری شده و بروزرسانی آن در خدمات مشترکین و درآمد، ثبت شکایات، بررسی دینامیکی برای نشت آب در فضای مصرف کننده و نظارت شرکت بر مصرف ساعتی برای کنتوری مشخص یا گروهی از آنها جهت موارد مشکوک به نشت و یا مشکوک به دستکاری و … از مزایای بالقوه استفاده از این روش است.

سپتک معماری جدیدی از یک کنتور هوشمند ارائه می دهد که هر دو روش آنلاین و آفلاین را بویژه برای مناطق با پوشش شبکه ضعیف امکان پذیر می سازد.

نوشته های مرتبط

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.