تفکیک انشعابات؛ اشکال کار کجاست؟

/ فروردین ۱۴, ۱۳۹۸ / ۳ دیدگاه / در آب - تفکیک / توسط

تفکیک انشعابات؛ اشکال کار کجاست؟

اکثر انشعابات آب و گاز کشور تفکیک نشده و مشترک هستند و این مشکلات عدیده ای را برای واحدهای مسکونی و مجتمع های اداری و تجاری ایجاد کرده است. اولین مشکل نفس همین مشترک بودن است. این خود عامل پرمصرفی بسیاری از همسایگان می گردد. در واقع آنها از جیب بقیه واحدها مصرف می کنند. دومین مشکل را می توان در عدم امکان تفکیک برای بسیاری از ساختمان های در حال احداث با کنتورهای موجود بازار دانست. در واقع برای مشکل موجود، انگار راه حل مناسبی موجود نیست! کنتورهایی که داخل کشور به فروش می رسند همگی از نوع مکانیکی می باشند که تکنولوژی ساخت آن متعلق به دهه ها پیش می باشد ولی به همان علتی که هنوز وانت نیسان و خودروی پراید در داخل کشور تولید می شود و به فروش می رسد، این کنتورها نیز هنوز که هنوز است تولید می شوند و به فروش می رسند. دلیل دیگر اینکه به دلیل مکانیسم مکانیکی و نیز به دلیل تماس قطعات با آب، دقت این کنتورها در طی استفاده به شدت کاهش پیدا می کند و خوانش آن دارای خطا می گردد. از طرفی این کنتورها قابلیت هوشمند سازی و ارسال اطلاعات را بخودی خود ندارند و باید دستگاه دیگری بعنوان ارسال کننده اطلاعات در کنار آن نصب شود. هزینه این دستگاه در کنار هزینه های لوله کشی مجدد و نیاز به جریان برق و … باعث شده تا استقبالی از این روش نگردد. همچنین در کنتورهای کنونی مشترک برای دیدن مصرف خود، آن هم مصرف تجمیعی نه مصرف دوره ای خود باید حتما کنتور را از نزدیک بازدید نماید. همه مشکلات را گفتیم اما اساس مشکلات و پایه تمام این کم کاری ها و به روز نشدن ساخت کنتورها و شبکه توزیع را باید در عدم مدیریت مناسب حامل های انرژی و آب دانست. مضافا بر اینکه راه حل مناسب و مقرون بصرفه ای برای حل  این مشکل تاکنون وجود نداشته است.

با سیستم کنونی، برای تفکیک انشعابات شما باید هفت خوان رستم را طی کنید: ابتدا باید بقیه ساکنین را راضی به تفکیک و پرداخت هزینه سنگین آن کنید. سپس برای انشعابات جدید به اداره های آب و گاز مراجعه کنید. سپس روند اداری را طی کنید. در ادامه حق انشعاب و کلیه هزینه های انشعاب (لوله کشی مجدد، کنتور، اتصالات، چسب و…) را پرداخت کنید و در انتها دستمزد کارگران را باید بپردازید. در ضمن در صورت نبود ساکنین، تعمیر یا تغییرات فوری امکان پذیر نخواهد بود. در کنار همه این موارد با سیستم موجود، برای ساختمان های چهار طبقه به بالا عملا امکان تفکیک انشعابات وجود ندارد.

علاوه بر این سیستمی که برای تفکیک انشعابات استفاده می شود، سیستم کامل و جامعی نیست و معایب فراوانی دارد. بخاطر استفاده از کنتورهای مکانیکی باعث ایجاد افت فشار و عدم دقت بالا در خوانش می گردد. هوشمند نبودن این سیستم باعث عدم دریافت اطلاعات از کنتور بصورت آنی و یا دوره ای می شود. همچنین اجرای آن برای مواردی غیر از ساختمان های در حال احداث، باعث لوله کشی روکار و زشت کردن نمای ساختمان می شود. عدم ارسال اطلاعات به اداره های آب و گاز و قابلیت دستکاری و دشواری در خوانش کنتور و خطای انسانی در خوانش از معایب دیگر این سیستم است.

همانطور که گفته شد کنتورهای تجمیعی که در حال حاضر استفاده می شوند، مشکلات فراوانی برای مشترکان بوجود آورده است. نحوه تقسیم قبوض شاید بزرگترین مشکل باشد. تقسیم سلیقه ای براساس نفرات و یا متراژ مناسب امروز نیست. اکنون زمانه ای نیست که ما چاره ای نداشته باشیم و با استفاده از تکنولوژی روز دنیا این مسئله قابل حل است. اگر از طرف شرکت آبفا هم جدیتی برای حل این مشکل در کار نباشد، خود مشترکین براحتی می توانند با استفاده از گجت های التراسونیک هوشمند سپتک این مشکل را برای همیشه رفع کنند. در صورت عدم رفع این مشکل تنش و نارضایتی و بروز اختلافات در ساختمان ها همیشه پابرجاست.

 

نوشته های مرتبط
۳ دیدگاه
  1. علوی

    اگر شرکت آب و شرکت گاز اقدامی نکنند مصرف کنترل نمی شه الان بیشترین مصرف مربوط به آپارتمنهای داری انشعاب مشترک است ما توی عظیمیه کرج هستیم سر همین اختلافات دو ساله مدیر نداریم و هر کی هر چقدر دلش می خواد مصرف می کنه کی بیان آب وگاز را قطع کنند چر دولت خودش اقدام نمی کنه از همین راه مصرف خیلی پایین میاد

    1. بهروز حاتمی

      سلام جناب علوی
      خیلی خوشحال هستیم از آشنایی با شما
      تفکیک انشعابات فرعی هر ساختمان پیچیدگی های خاص و دانش خاص خود را می خواهد. مضافا اینکه دولت نه بودجه، نه نیرو و نه قانون لازم را در این ارتباط دارد.

  2. ساکن مرکز تهران

    ما هم وسط تهران سالهاست دقیقا همین وضعیت را داریم.

    بودجه مطرح نیست اراده ندارند. با اینکه محل کسب درامد میشود برایشان.

    برای فروش انشعاب فاضلاب تهران منطقه آب نواب-منیریه بیش از دهسال قبل، برگه اخطار قطع آب کنتور مشترک چندبار صادر شد و اما برای هر واحد از ساختمان ده واحدی حدود ۷۰۰ هزار تومان قسط بندی کردن و برگه دادند.
    هر واحد جداگانه مسئول پرداخت سهم خود بود اما ارعاب و ترساندن قطعی آب برای همه بود.
    تازگی حفاری شد. اما به ساختمان وصل میشود یا نه معلوم نیست. لوله کشی روی زمین که ساده تر از زیر زمین است و قابل اجرا. می بینید پولش را اگر بخواهند به هر حربه و زوری می گیرند.

    شما متولیان اجرا هم باید اقدام کنید که دستتان در کار است و با هر دو طرف در ارتباطید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.